Távmunka térítés lehetőségei
A távmunka során felmerülő költségek megtérítése
A távmunka egyre elterjedtebbé válik, és ezzel együtt felmerül a kérdés, hogy a munkavégzéssel kapcsolatos költségeket ki viseli. A jogszabályi háttér egyértelműen fogalmazza meg, hogy a munkáltató köteles megtéríteni a munkavállalónak a munkaviszony teljesítésével összefüggésben felmerült, szükséges és indokolt költségeket. Ez vonatkozik a távmunkavégzésre is, így a home office-ban dolgozók is jogosultak a költségtérítésre.
Milyen költségeket téríthet meg a munkáltató?
Internet-költség: A munkavégzéshez elengedhetetlen internetkapcsolat díját a munkáltató köteles megtéríteni.
Számítástechnikai eszközök: Bizonyos esetekben a munkáltató köteles biztosítani a munkavégzéshez szükséges számítástechnikai eszközöket, de ha a munkavállaló saját eszközeit használja, jogosult lehet azok amortizációjának, javítási költségeinek megtérítésére.
Lakásbérleti díj és rezsiköltségek: Tételes elszámolás esetén a munkavégzés helyéül szolgáló ingatlan bérleti díja és rezsi költségei is megtéríthetőek, de csak arányosan, a munkavégzéshez való tényleges használat mértékének megfelelően.
Adómentes és adóköteles juttatások
A távmunkával kapcsolatos költségtérítéseket két kategóriába sorolhatjuk:
Adómentes juttatások:
Tételes elszámolás: Ekkor a munkavállalónak számlával kell igazolnia a felmerült költségeket.
Átalánydíj: A felek előre megállapodhatnak egy fix összegű átalánydíjban, ami legfeljebb a minimálbér 10%-a lehet havonta. Ez a megoldás akkor kedvező, ha a munkavállaló nem tudja tételesen igazolni a költségeit.
Adóköteles juttatások: Minden olyan juttatás, ami nem tartozik az adómentes kategóriába, adóköteles bevételnek minősül. Ide tartozik például a munkáltató által fizetett bérleti díj, ha a munkavállaló nem a saját lakásában végez munkát.
Fontos tudnivalók:
A munkáltató és a munkavállaló szabadon megállapodhatnak a költségtérítés feltételeiről, de a megállapodásnak írásba kell foglalnia.
A munkavállalónak csak a munkavégzéssel összefüggésben felmerült költségei téríthetőek meg.
A munkáltatónak nyilvántartást kell vezetnie a kifizetett költségtérítésekről.
A távmunka során felmerülő költségek megtérítése összetett jogi kérdés, ezért javasolt jogi szakértőhöz fordulni a jogszabályok pontos értelmezéséhez és a munkáltatóval való jogviszony tisztázásához.
Jogi háttér:
2012. évi I.
törvény a munka törvénykönyvéről
1995. évi
CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról