Távmunka térítés lehetőségei

2024.07.11

A távmunka során felmerülő költségek megtérítése

A távmunka egyre elterjedtebbé válik, és ezzel együtt felmerül a kérdés, hogy a munkavégzéssel kapcsolatos költségeket ki viseli. A jogszabályi háttér egyértelműen fogalmazza meg, hogy a munkáltató köteles megtéríteni a munkavállalónak a munkaviszony teljesítésével összefüggésben felmerült, szükséges és indokolt költségeket. Ez vonatkozik a távmunkavégzésre is, így a home office-ban dolgozók is jogosultak a költségtérítésre.

Milyen költségeket téríthet meg a munkáltató?

Internet-költség: A munkavégzéshez elengedhetetlen internetkapcsolat díját a munkáltató köteles megtéríteni.

Számítástechnikai eszközök: Bizonyos esetekben a munkáltató köteles biztosítani a munkavégzéshez szükséges számítástechnikai eszközöket, de ha a munkavállaló saját eszközeit használja, jogosult lehet azok amortizációjának, javítási költségeinek megtérítésére.

Lakásbérleti díj és rezsiköltségek: Tételes elszámolás esetén a munkavégzés helyéül szolgáló ingatlan bérleti díja és rezsi költségei is megtéríthetőek, de csak arányosan, a munkavégzéshez való tényleges használat mértékének megfelelően.

Adómentes és adóköteles juttatások

A távmunkával kapcsolatos költségtérítéseket két kategóriába sorolhatjuk:

Adómentes juttatások:

Tételes elszámolás: Ekkor a munkavállalónak számlával kell igazolnia a felmerült költségeket.

Átalánydíj: A felek előre megállapodhatnak egy fix összegű átalánydíjban, ami legfeljebb a minimálbér 10%-a lehet havonta. Ez a megoldás akkor kedvező, ha a munkavállaló nem tudja tételesen igazolni a költségeit.

Adóköteles juttatások: Minden olyan juttatás, ami nem tartozik az adómentes kategóriába, adóköteles bevételnek minősül. Ide tartozik például a munkáltató által fizetett bérleti díj, ha a munkavállaló nem a saját lakásában végez munkát.

Fontos tudnivalók:

A munkáltató és a munkavállaló szabadon megállapodhatnak a költségtérítés feltételeiről, de a megállapodásnak írásba kell foglalnia.

A munkavállalónak csak a munkavégzéssel összefüggésben felmerült költségei téríthetőek meg.

A munkáltatónak nyilvántartást kell vezetnie a kifizetett költségtérítésekről.

A távmunka során felmerülő költségek megtérítése összetett jogi kérdés, ezért javasolt jogi szakértőhöz fordulni a jogszabályok pontos értelmezéséhez és a munkáltatóval való jogviszony tisztázásához.

Jogi háttér:

2012. évi I. törvény a munka törvénykönyvéről
1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról